Lätta på trycket

Amning är ett känsligt ämne, men jag har adrig varit rädd att prata om det. Jag valde att inte amma redan under graviditeten med Elina. Varför? Det har egentligen många orsaker, men främst för att jag inte alls var bekväm med tanken på att någon skulle suga sig fast och äta från min kropp, även fast det är det mest naturliga som finns. Nu är det bara så jag känner, och det går inte att ändra på. 
MEN, det har alltid varit viktigt för mig att barnen fått bröstmjölken ändå, framförallt den viktiga råmjölken som produceras först, innan den vanliga mjölken kommer igång. Så jag har pumpat. Och pumpat och pumpat och pumpat. Med Elina tyckte jag att det gjorde ont när mjölken rann till och jag blev bekväm med ersättningen rätt fort, så jag gav upp pumpningen efter bara någon vecka. Men Niilo höll jag på lite längre, jag började ta med mig pumpen ut och körde så fort jag fick chansen, men även där blev det en bekvämlighet att ha ersättningen till hands, för vad jag inte förstod då, var att bröstmjölk klarar sig i hela 6 timmar utan kylskåp, så jag hällde alltid ut mjölken om den stått en timme och gav ersättning istället. Med Niilo höll jag på i ca 2 månader, men varvade då med ersättning.
 
Den här gången är planen att hålla mig enbart till bröstmjölken (vilket jag också klarat bortsätt från att hon fick ersättning på BB) och försöka hålla igång 5-6 månader.
 
Ni vet den här känslan i brösten innan dom är "vana" vid mjölkproduktionen? Ständigt stenhårda och gör svinont om man inte har lättat på trycket på någon timme. FY! Min jäkla pump gick sönder mitt i natten och jag hade inte möjlighet att pumpa på 6-7 timmar, jag trodde påriktigt att jag skulle sprängas! Fick som tur var tag på en redan morgonen därpå då en i huset bredvid sålde en mauell pump på en köp-och-sälj-sida på Facebook..
 
Förrutom min manuella från Medela så har jag en elektronisk som faktiskt är köpt på Wish av alla ställen! Jag gav 122 kr för den och den fungerar utmärkt!
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!