ROTA vaccin

Det här med ROTA vaccin är som sagt nytt för mig. Det fanns inte när Elina var bebis och Niilo var sjuk när första dosen skulle ges så BVC hoppade över det helt åt honom, men Elsa fick sin första dos nu på sin tvåmånaders kontroll. Det ska tydligen ger i 3 omgångar på BVC. Om jag ska vara ärlig så har jag inte haft ågon bra känsla kring det här vaccinet. Jag har tyckt att det känts så nytt och skrämmande och tänkt att "äsch, blir hon magsjuk så blir hon magsjuk, det är ju inte så att hon dör av det" ungefär. Jag har ju alltid förespråkat att alla BÖR vaccinera sina barn enligt allmänna rekomendationer, men just det här vaccinet har inte känts nå bra för mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför.
 
Det var faktiskt min kära mor som fick mig att ändra uppfattning när hon berättade om när min syster blev magsjuk när hon var stax över året. Det var ingen rolig historia måste jag säga, så ja, Elsa fick minsann vaccin ändå!
 

I Sverige förekommer utbrott och epidemier med rotavirus under vinterhalvåret (november – april). (Dock är det inte rotaviruset som ligger bakom den så kallade vinterkräksjukan.)
Det är framför allt barn från ett halvt upp till två års ålder som insjuknar i den variant av maginfluensa som orsakas av rotavirus.

Inkubationstiden för rotavirus är kort, 1 – 3 dygn. Symtom på infektionen är kräkningar och diarréer, som kommer ganska plötsligt. Kräkningarna upphör inom ett – två dygn medan diarréerna fortsätter i 3 – 8 dagar. Måttlig feber och buksmärtor är också vanligt.

Insjuknandet kan vara ganska häftigt, speciellt i början. Det beror på de intensiva kräkningarna och svårigheten att få i barnet tillräckligt med vätska.

 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!