Rand på magen

Många har frågat mig om jag fått någon hormonrand längs magen ännu. En rand jag hört mycket om och sett flera gravida ha. Det är något jag egentligen bara gått och väntat på men som aldrig dykt upp.

Hormonranden, även kallad ”Linea negra” som betyder svart linje och uppkommer under graviditeten då graviditetshomonerna östrogen och progesteron orsakar en förhöjd produktion av pigmentet melanin. Detta fenomen kallas också för hyperpigmentering. Ljushyade kvinnor får oftast inte en lika tydlig ökad produktion av melanin som mörkare kvinnor och därför kan strecket synas olika mycket på kvinnor beroende på hudnyans. Ökat folsyreintag innan och under graviditeten sägs kunna reducera uppkomsten av hyperpigmentering men linjen kopplas också samman med insulinnivåerna hos den gravida kvinnan.

Istället för randen har jag fått en mörk fläck som täcker naveln. Jag har gjort lite efterforskningar och det är tydligen inte så ovanligt det heller. Det är ingenting jag stör mig på, men de är ju inte jätte vackert heller. ;P Men det brukar försvinna ganska så fort efter förlossning :)

Bild från google

 min mage
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!