Telge Rehab

Det känns så bra att äntligen ha fått bollen i rulling i det här med att få lite hjälp med mina leder. Idag var jag för första gången sen min knäoperation -09 hos en sjukgymnast. Jag har under en längre tid varit otroligt skeptisk till att gå till en sjukgymnast med tanke på att jag inte kan träna, jag kan varken springa, cykla, simma eller gymma eftersom mina leder inte vill sitta på plats, så jag har väl undrat vad tusan en sjukgymnast ska kunna göra för mig. Men jag blev glatt överraskad. Det första jag behöver lära mig är att använda rätt muskelgrupp till specifika rörelser. Bara att böja mig ner på rätt sätt, lyfta, sätta mig ner, ställa mig upp, lyfta ett ben... jag måste ju erkänna att det är otroligt svårt att ändra något som gått per automatik i så många år. Men om jag inte lär om kroppens logik så kommer hela jag att succesivt falla isär. Genom att börja bygga upp bålen och sätesmusklerna, och faktiskt lära mig att använda dom musklerna igen, så kommer min kropp att fungera så mycket bättre. Men bara för det så betyder det ju inte att mina leder kommer att bli 100%, men det är en bra början.
 
Om jag bara tränar stenhårt nu på att lära mig det här så kan vi gradvis börja bygga upp musklerna kring lederna, men som sagt, det är en lång väg dit. Bara genom att använda kroppen på rätt sätt så kan det att minska luxationer (att lederna hoppar ur) radikalt!
 
Att jag har använt fel muskelgrupper vid olika vardagliga rörelser började av ren rädsla, rädsla för att kroppen inte ska hålla samman. Sen har det baraolyckligtvis fortsatt på den vägen..
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!