Skorv

Det här är ett ämne som jag är långt ifrån expert på eftersom jag aldrig har upplevt skorv på någon av mina tidigare barn. Men nya barn innebär nya erfarenheter! Elsa hade lite litegrann mellan ögonbrynen och på höger ögonbryn, men med en massa babyolja och lite pill med en nagel så är det nästan borta. Sen upptäckte jag att hon även har i hårbottnen, en hel del dessutom, så jag ska försöka göra detsamma där, dränka i babyolja och sen skrapa lite lätt, har hört att luskam ska vara gamla simpel att skrapa skorv med så jag får testa.
 
Vad är då skorv? Såhär står det på 1177

Skorv innebär att barnet får fjäll i hårbotten, som kan vara feta, gulbruna och likna mjäll. Om det är mycket och inte behandlas kan det bildas gulvita skorpor eller beläggningar. Oftast uppstår skorv under barnets första månader.

Det är inte helt klart vad det beror på, men forskning visar att det troligen beror på att det blir brist på fett i huden, att hudens skydd minskar och det bildas skorv. Denna brist växer bort med tiden och då försvinner skorven. Det kan ta tid, vanligen ett till två år. Men en del barn kan ha skorv i hårbotten som återkommer upp till sex-sjuårsåldern. Skorv smittar inte.

Skorv i hårbotten hos barn upp till ett år kallas ofta också för mjölkskorv.

 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!