9 fördelar med ersättning!

Nu vill jag varna alla för ett långt och något osammanhängande inlägg. Fördelarna finner ni i slutet av inlägget!

 

Det hetaste ämnet hos mödrar måste ju bara vara amnings-frågan. Jag tycker att det är fruktansvärt att man som mamma ska behöva bli dömd oavsett om man väljer att amma eller inte.
Jag har många gånger skämts över att jag valde att inte amma, det är först nu efter snart 2 år som jag vågar stå på mig i mitt val.
Jag ammade inte, jag gav det inte ens ett försök. Punkt.

Jag har däremot faktiskt pumpat ut den viktigaste råmjölken båda gångerna till mina barn. Till Elina räckte mjölken i 2 veckor och då varvade vi med ersättning, till Niilo hade jag mjölk i 2 månader samtidigt som jag även där varvade med ersättning.
Pumpning har varit ett bra alternativ för mig eftersom jag lätt kan pumpa i min ensamhet då jag ändå tycker att den första mjölken är viktig.

Men jag måste ju bara erkänna att jag än idag blir ledsen när enbart amning lyfts fram som det enda för barnet. Ibland känner jag bara att föräldrar som inte flaskmatar faktiskt borde läsa på lite om ersättning innan de baktalar det. Vad många ammande mammor inte verkar förstå är att ersättning i dagens läge har utvecklats till något fantastiskt. Nu drar jag inte alla ammande mammor över samma kam men jag säger MÅNGA. För det är så, många av de som väljer att amma har inte tagit reda på någon fakta alls kring ersättning eftersom amning är det naturliga. Medans vi flaskmatande mammor vet det mesta om båda delarna. Varför är det så då? Jo, för som jag skrev så är amning det ända som lyfts fram som ett bra och hälsosamt alternativ, man får höra allt bra men man får ingen information om ersättning alls, så vi som väljer att ge ersättning får ta reda på den faktan själva. Sen får vi ta en massa skit från helammande kvinnor som faktiskt inte har någon riktig fakta om ersättning?

Jag tycker personligen att det är fruktansvärt dumt att förstföderskor inte får den information dom behöver kring matning överlag. Som förstföderska tror man ju att det bara ska gå, men sanningen är den att amning är svårt. Otroligt svårt. Och om mjölken inte rinner till eller om det helt enkelt inte går att amma, då har man istället inte fått någon annan information än att det är amning som gäller.

Igår kom jag över en lista med fördelar kring ersättning som jag tyckte var fantastisk. Så jag snor den, skriver om den lite och lägger till ett par punkter.
Jag tycker att det är viktiogt att även flaskmatning ska lyftas fram som något BRA!

 

1. Du slipper sår på bröstvårtorna.

 

2. Barnet blir mätt längre. (oftast)

 

3. Man vet exakt hur stor mängd barnet har fått i sig. När man ammar kan man omöjligt veta hur många milliliter den lilla får i sig. Med ersättning har du stenkoll. Speciellt för oss med Niilos tillstånd är det otroligt viktigt för oss att se precis hur mycket han får i sig.

 

4. Du kan ta dig ett glas vin. Eller två. Det finns säkert de som tar sig ett glas vin när de ammar också, men när man ger ersättning är man 100 % säker på att ingen alkohol går över till barnet.

 

5. Du kan äta vad du vill. Bebisar kan reagera på allt du äter då allt kan gå över i mjölken och tyvärr är det inte ofta du kan räkna ut precis vad det är som bebisen reagerar på. När du ger ersättning är det fritt fram att få dille på vad som helst! Nu vet jag att många tänker att bebisar reagerar på ersättning också och att många blir hårda i magen. Sant. Men då vet man ju iallafall med all säkerhet VAD det är de reagerar på. Byt ersättning.

 

6. Partnern kan också mata barnet. Stor fördel då man får avlastning med matningen. Det gäller ju inte bara partnern egentligen. ALLA kan mata om det skulle behövas.

 

7. Man slipper den offentliga amningen. Nu vet jag att det är många som inte bryr sig alls om att amma offentligt, TUMMEN UPP TILL ER! Men många andra är inte helt bekväma med att ta fram bröstet överallt.

 

8. Du slipper mjölkstockning. Nu säger jag inte heller att det gäller ALLA, men det är ett vanligt problem och kan göra en ammande kvinna ordentligt sjuk.

 

9. Du behöver inte alltid gå runt i blöta kläder och vakna i en stor pöl. Att mjölken rinner till i tid och otid är ju ingen hemlighet, och för många hjälper inte amningsinlägg.

 

 

Jag kollade igenom mina album men jag hittade ingen söt bild på någon av barnen med flaska, så ni får den här underbara, gamla godingen, en liten Elina, en månad gammal.

 





Paulina

Riktigt bra skrivet! Jag fick ju testa båda delarna, men själv föredrog jag amningen då jag visste precis vad mitt barn fick i sig och jag hade oerhört fet mjölk, så David gick inte upp lika bra i vikt av ersättningen. Men jag respekterar oavsett hur man gör, amningen är olika för alla! Tycker fortfarande att det här va jättebra skrivet så tolka mig rätt.

N

Bra skrivet!

Svar: Tack!
SAAURY

Life of Johanna

Jag försökte amma, men det gjorde sjukt ont, sen mådde jag inte bra efter förlossningen, Hugo fick bröstmjölk de 3 första veckorna, sedan ersättning, och han mår hur bra som helst. Folk skall inte uttala sig om saker de inte vet något om. Det finns så många orsaker till varför man inte ammar. Jag ville gärna amma, men sörjer inte att det blev så. Med facit i hand hade amningen knäckt mig om jag fortsatt försökt, och på bb var de underbar och erbjöd pumpa och det ville jag så fick han mjölken som det fanns gott om :) Ersättningen idag är ju lika bra som bröstmjölken :)

Bra du lyfter det, jag har med funderat på blogg om amma/flaskmata! :)

Svar: Tack! Det tycker jag att du ska göra! Ju fler som lyfter fram flaskmatning, desto bättre är det!
SAAURY

NICOLE

Kul att läsa om dina åsikter gällande ämnet :)

Emma Engström

Bra med ett sånt åsiktsinlägg! :) Så söt!

Svar: Tack ska du ha! :)
SAAURY

Anonym

här har det varit tyst i ett par dar

Liene Svärd

Tack :)
Okej, kul.

Cajsa Lindahl

Alltså den där bilden på Elina....:love::love::love:

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!