Att göra egen mellis!

Något jag varmt rekomenderar alla föräldrar är att göra egen mellis till barnen! Det är visserligen ganska tidskrävande, men gör man ett ordentligt storkok så räcker det en månad och tar bara ett par timmar av din tid en dag. Vad är egentligen ett par timmar när det ger ett underbart resultat? Först och främst gynnar det ditt barn, då du vet själv precis vad det innehåller och det är så otroligt mycket godare att göra frukten själv!
 
Maten gör jag aldrig själv, om vi inte får någonting över från middagen. Det tar alltid för lång tid, blir aldrig något bra resultat och man tjänar faktiskt inte så mycket mer än ett par ören per burk, medans frukten är svin billig att göra själv!
 
Jag brukar alltid köpa in samma saker
 
Äpple
Päron
Ananas
Jordgubbar
Kiwi
Mango
Hallon
Blåbär
Björnbär
Apelsin
Persikor
 
Det bara att mosa och blanda hej vilt! Men tänk på att bär är väldigt surt, så var noga med att blanda surt med sött för en perfekt smak. :) Jag brukar även koka lite ris och havre för att blanda med. Det blir givetvis alltid över av någon frukt, bara att frysa in så slipper du köpa det nästa gång.
 
Jag är glad att Elina älskar mina egengjorda puréer. Sen får vi väl se om tiden finns att göra eget när vi har två små vildingar hemma.
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback

Den 4 februari 2013 visade sig det där plusset på stickan. Vi skulle bli föräldrar för första gången! Den 29 september samma år föddes en liten Elina. Året därpå, närmare bestämt den 13 juni 2014 plussade vi igen och vi tre skulle bli fyra och vår son Niilo föddes den 22 januari 2015. Samma år, den 25 september 2015 plussade vi för tredje och sista gången och vår minsting Elsa föddes den 13 maj 2016! Vår familj är komplett, välkommen att ta del av vårt liv!